آشنایی با غذاهای شیراز

شهر زیبای شیراز به ادب و فرهنگ معروف است و بنا ها و مکان های تاریخی آن یکی از دلایل عمده پر طرفدار بودن این شهر است. ولی بهتر است غذا های این شهر و استان را نیز به برای سفر خود در نظر بگیرد چرا که شهر شیراز چکیده ای از تمام غذای های استان فارس را در خود گنجانده و عطر و طعم منحصر به فردش هیچ کس را پشیمان نمی کند.

بخش بزرگی از مسافرت را خورد و خوراک در بر میگیرد و دلیل بسیاری از افراد برای مسافرت به جایی است و که حتی بخش گردشگری مربوط به خود را دارد. روحیه گرم و مهمان نواز شهر شیراز و علاقه خود مردم به بیرون رفتن و غذای های خوشمزه باعث به وجود آمدن بهترین رستوران ها و کافه ها در این شهر شده است که از غذاهای محلی گرفته تا غذاهای غربی و شرقی در برگیرنده تمام ذاعقه هاست.

در این متن غذا های خوشمزه شیراز را را معرفی می کنیم که هنگام بازدید شیراز می توانید از این غذا ها لذت ببرید با معروف ترین غذای شیراز شروع می کنیم

کلم پلو شیرازی

یکی از خوش خوراک ترین غذا های شیرازی. غذایی محبوب در شهر شیراز و مناطق جنوبی ایران . این غذا از ترکیب کلم، برنج، گوشت یا مرغ چرخکرده که به صورت کوفته در می آید تهیه میشود. کلم پلو شیرازی برای صدها سال در شیراز و اطراف آن تهیه و مصرف میشده است.

غذایی به شباهت کلم پلو به نام “پلو ترش” در یکی از شهرستان های استان فارس، داراب، وجود دارد که تنها تفاوت عمده آن استفاده از رب انار استفاده شده درون آن است.

سالاد شیرازی

کلم پلو بدون سالاد شیرازی بی معنی می شود این سالاد خوشمزه شیرازی که در تمام ایران طرف دار دارد مکمل این غذاست که همان طور که همه می دانند از گوجه خیار و پیاز ریز خورد شده تهیه می شود و آبغوره تازه شیرازی پوشانده شده و به قول شیرازی های عزیز باید کمی بماند تا جا بی افتد.

شکر پلو شیرازی

غذای اصیل دیگر شکر پلو است که معمولا در مراسم از آن استفاده میشود. این شکر پلو را معمولا با گوشت بره یا گوشت گوسفندی به همراه خورشت می خورند. این غذا، برنج، شکر، خلال نارنج، پوست پرتقال، خلال بادام و پسته، زعفران، گلاب، نمک و روغن از مواد اصلی برنج است. این پلو را معمولا با خورش قیمه میل می کنند که با سالاد شیرازی بسیار عالیست و جزو غذاهای اعیانی حساب می شود.

دمپخت شیرازی

اگر اهل غذاهایی مثل استامبولی هستید، عاشق این غذا می شوید. این غذا را با انواع گوشت، حتی کلم، لوبیا، عدس، هویج و انواع سبزی درست میکنند. بنابراین، یک غذای سالم و کاملا مقوی و البته خوشمزه است که پیشنهاد میکنیم حتما آن را تجربه کنید. با ترشی و یا ماست محلی سرو می شود.

آش سبزی شیراز

آش سبزی شیراز با طعم معطر خود محبوبیت زیادی میان گردشگران پیدا کرده است. این آش غلیظ صبحگاهی در سراسر ایران تهیه میشود، اما آش سبزی شیراز محبوبیت و ویژه خود را دارد که پیشنهاد می شود. برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید، تره، ترخون و شوید از مهمترین مواد اولیه تهیه این آش است.

کوفته هلو

پیاز، تخم مرغ، آرد نخود چی، گوشت چرخکرده و هویج، را از مواد اولیه این کوفته هستند . برخالف اسم این غذا “کوفته هلو” هیچ نوع میوه هلویی در آن به کار برده نمیشود . در حقیقت وجود نام هلو به دلیل شکل ظاهری کوفته و رنگ غذا است. طمع این غذا کمی شیرین هست که بسیار آن را خوشمزه می کند.

دو پیازه آلو

در شیراز نام دیگر سیب زمینی “آلو” است که دلیل اسم گذاری این غذا هم می باشد .بر خالف انتظار هیج آلویی در این غذا به کار برده نشده و مواد اولیه آن شامل سیب زمینی آب پز، پیاز، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و ادویه میشود، اما برخی برای خوشمزه تر شدن این غذا گوشت چرخ کرده هم اضافه میکنند.

قورمه به

آبان که ماه برداشت “به” در شیراز است واین میوه به فور یافت می شود شیرازی ها دست به کار می شوند تا با استفاده از آن غذا های خوش طعمی درست کنند که به هموان به قورمه می تواند اشاره داشت البته مربای به نیز بسیار در شیراز پر طرفدار است . به قورمه طرز تهیه آسانی دارد همچنین ساکنین شیراز به دلیل ذائقه خود بیشتر به غذاهای شیرین علاقه دارند این غذا نیز به دلیل داشتن به طعم و مزه شیرین و کمی ملس را ایجاد می کند.

رنگینک شیرازی

در آخر یه دسر خوشمزه شیرازی رو معرفی کنیم . رنگینک شیرازی که با خرما،آدر، روغن و گردو درست می شه و با پودر شکر و دارچین تزئین می شه . خوبی این دسر خوشمزه این است که تهیه آن بسیار آسان است و نیازی به فر ندارد همچنین بسیار مقوی و انرژی بخش است . با همین مواد به دو صورت درست می شود یا مواد آدری و روغن همزمان با خرما مخلوط می شود و یا مواد آردی درست شده را روی خرما های پرشده با گردو می ریزند.

موقعیت مکانی هتل سنتی طاها در شیراز که در مرکز شهر مواقع شده دسترسی مهمانان عزیز را به بسیار از رستوران های معروف شیراز آسان می سازد از جمله مجموعه صوفی، رستوران شرزه، خانه پرهامی و… . طمع تمامی این غذا ها فراموش نشدنی است و چه بهتر که غذای اصیل خود را در هتل سنتی طاها میل بفرمایید تا تجربه اصیل و شیرازی شما تکمیل شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *